Je to nejen hluk, ale i otřesy budov podél hlavní ulice, které ničí zdraví a majetek obyvatel. Je to prach a znečištění výfukovými plyny, které dýcháme. V důsledku neustálé zácpy se snaží řidiči osobních aut hledat různé jiné cesty a tak je dopravou přetížena nejen Pražská, ale i ostatní komunikace ve městě.

TATO SITUACE JIŽ TRVÁ MNOHO LET. Stále je nám slibováno, že bude postaven obchvat. Ale kdy?

O potřebě řešení obchvatu města Náchod silnicí I/33 rozhodlo Ministerstvo dopravy (dále jen "MD) na základě jednání svolaného z podnětu Městského úřadu Náchod dne 4.8.1993. Předmětem jednání byl požadavek místních orgánů na prověření možnosti vedení přeložky silnice I/33 mimo město Náchod. Následně MD uložilo zpracování vyhledávací studie přeložky silnice I/33 severně od města Náchod. Obchvat je připravován v souladu se schváleným územním plánem. Stavba byla posouzena metodou ekonomické efektivnosti, která zohledňuje celou řadu kritérií. Výsledky tohoto ekonomického posouzení byly příznivé a proto byla stavba doporučena k další přípravě a realizaci. Byla zpracována studie "Posouzení vlivu stavby na životní prostředí" , jejímž účelem bylo najít území vhodné pro vedení obchvatové komunikace. V rámci studie byly zpracovány 2 varianty. Zájmová oblast studie byla dána schválením ÚSPÚ města Náchoda, a studie z roku 1994 a požadavky zadavatele studie. Tato studie byla veřejně projednána dne 21.11.2006. Po tomto projednání bylo vydáno Krajským úřadem Královehradeckého kraje koncem roku 2006 souhlasné stanovisko. Kompletní materiál

druh vozidla rok 2004 2005 2006 I.-VIII.2007
kamiony 150.531 353.360 447.520 589.789
osobní 
automobily
1,369.624 1,018.141 1,015.829 1.315.111
autobusy 25.155 28.047 27.520 27.204
Z uvedených dopravně inženýrských dokumentací byl patrný evidentní nárůst dopravy především těžké nákladní dopravy ve městě Náchod.

Dle výsledku modelového dopravního zatížené ovlivněné dálniční a silniční sítě v souvislosti s výstavbou dálnice D11 a obchvatu silnice I/33 kolem Jaroměře Ministerstvo dopravy ve svém dopise ze dne 5.listopadu 2007 konstatovalo, že "ve výhledu bude mít na hodnoty zatížení SHP Náchod-Běloves vliv zprovoznění rychlostní komunikace R11 v celé délce včetně nového SHP v Královci. Náchod však nadále zůstane významným a frekventovaným SHP. Námitky, že vybudováním dálnice D11 , respektive rychlostní komunikace R11, pominou důvody pro vybudování obchvatu Náchoda na základě výše uvedeného lze považovat za neopodstatnělé".

O tom jak vypadá situace v dopravě ve městě dnes, se nemusíme přesvědčovat,stačí se podívat okolo sebe.

Také vnitřní uspořádání dopravy je nevyhovující. Veškerá doprava svedená na jedinou komunikaci a dokonce na jedinou křižovatku je alarmující.

Opožďují se autobusy, dopravci a mnozí podnikatelé ztrácejí zisk díky zbytečně spálené naftě a ztrátě času ve frontách. Dodavatelé nechtějí do Náchoda jezdit. Turisté se městu vyhýbají a občané se dusí výfukovými plyny.

Přestože někde byla vyměněna okna z důvodu hluku, v noci i ve dne drnčí sklenice neustálými otřesy v bytech kolem Pražské a Běloveské ulice. Je to permanentní zemětřesení. Jak to působí na konstrukce domů a bytů, které si nájemníci museli koupit? Jak to působí na jejich psychiku?

Vnitřní přizpůsobení a využití stávajících komunikací ve městě naráží na často osobní zájmy. Každý občan souhlasí s tím, že je nutné tuto kalamitní situaci řešit, ale probůh, jen ne kolem jeho zahrádky. Čím více se bude blížit dálnice k Jaroměři, tím větší zátěž Náchod pocítí. Proto je obchvat jednoznačně prioritou.

Zadavatelem stavby je Ředitelství silnic a dálnic Hradec Králové

Projektant je firma VALBEK sro Liberec¨¨¨

Rekapitulace:

Rok 1993 MD schválilo zadání vyhledávací studie

Rok1994 zpracována studie

14,12,05 zpracována EJA

12/2006 odsouhlasena EJA

09/2007 zpracován projekt pro územní řízení.

11/2007 MD potvrzuje potřebnost obchvatu i při R 11

02.10.07 jedná projektant na Vysokově

06.08.08 jedná projektant na Vysokově

23.02.09 jednání projektanta a ŘSD + Náchod na Vysokově

Požadavek dokončit územní plán a analitické podklady

23.03.09 Připomínky Fysikova k dokumentaci PU zaslány Valbeku

25.05.09 Nové jednání UP pozdržen pro nedodání analitických podkladů

Stavebním úřadem Náchod

29.06.09 Analitické podklady zpracovateli UP Vysokov dodány

30.09.09 aktualizována rojektová dokumentace

10.11.09 předvedena digitální presentace

31.12.09 předpoklad územního řízení

31.03.10 předpoklad ukončení územního řízení

Z celého výčtu je patrné, od zadání uplynulo 16 let a většina byla promarněna nedostatečnou snahou zadavatele, projektanta a dalších stran o dohodu a nalezení optimálních řešení. Územní řízení mělo být původně schváleno již říjnu 2008.

ZKUSME S TÍM JIŽ KONEČNĚ NĚCO UDĚLAT.

Proto jsme založili občanské sdružení Obchvat Náchoda z lidí, kteří mají opravdový zájem městu a jeho občanům v tomto pomoct a to bez ohledu na jakoukoliv politickou nebo jinou příslušnost. Úkolem sdružení je

1/ vyvíjet aktivity směrujících k zahájení prací, dokončení a otevření obchvatu města Náchoda

2/ vyvíjet aktivity směrujících ke zlepšení aktuální dopravní situace města Náchoda

Kdo má stejný zájem, má možnost se do sdružení občanů Obchvat Náchoda přihlásit a pomoci nám v naši snaze zlepšit dopravní situaci v Náchodě.